VLOG: Keuzes maken, plezier hebben, business laten bloeien

Vlog-IMPACT on the Job-Purpose

Eén van onze klanten vertelde onlangs over een gesprek dat hij een jaar geleden heeft gehad met zijn vader. Het betreft hier een mooi, 3e generatie familiebedrijf met zo’n 200 mensen in dienst. Vader vertelde dat hij zich zorgen maakte. Hij merkte dat hij zijn zoon minder sprak, dat er onrust heerste binnen het bedrijf en dat hierdoor het rendement onder druk stond. Er moet dus wat gebeuren!
Dit gesprek bleek een wake-up call voor onze klant. Samen zijn we aan de slag gegaan en gestart met het bepalen waar het hem en zijn bedrijf nu eigenlijk écht om gaat (purpose). De volgende stap was nadenken over de vraag ‘welke klanten passen nu eigenlijk écht goed bij ons?’ Voor welke klanten kunnen we de meeste toegevoegde waarde bieden en aan welke klanten beleven we het meeste plezier? Uit nadere analyse bleek overigens ook nog dat bovenstaande klanten het meest rendabel waren voor het bedrijf. Verder bleek  dat de klanten die de meeste energie kostten, de meeste tijd vroegen en ook nog eens een keer nauwelijks rendement opleverden. Hij kwam erachter deze klanten passen gewoon niet bij ons en ons bedrijf. Wat een inzicht!
Wat ik enorm waardeer aan deze klant is dat hij niet alleen de analyse voor zichzelf heeft gemaakt, maar dat hij er ook is naar gaan handelen. Het werd zijn nieuwe strategie. Zo heeft hij afscheid genomen van klanten die niet bij hem passen en heeft hij meer focus aangebracht in zijn bedrijf op die zaken waar het voor het bedrijf en klanten écht om gaat. Dit klinkt gemakkelijk maar is het niet. Afscheid nemen van bestaande omzet doet bij veel ondernemers ‘pijn’ en vraagt om overtuiging dat je er meer voor terugkrijgt (focus, plezier en resultaat). Gelukkig heeft hij doorgezet. En nu, een jaar later, merkt deze ondernemer dat hij meer rust in het bedrijf heeft, medewerkers en klanten meer tevreden zijn, nieuwe klanten ‘als vanzelf’ op hem afkomen en hij meer rendement maakt. Het bedrijf bloeit als nooit tevoren. Trots!
Samenvattend:
  • Bepaal voor jezelf en je bedrijf waar het jullie nu eigenlijk echt om gaat (purpose).
  • Bepaal vervolgens welke klanten dan écht bij je passen.
  • Daag jezelf (en eventueel je collega’s) uit om bovenstaande vragen te beantwoorden en de komende tijd te starten met minimaal één experiment dat bijdraagt aan de realisatie van meer focus, meer plezier en meer resultaat binnen je bedrijf.
Succes!

Bekijk de video:

Benieuwd wat we voor jouw team kunnen doen?

Maak vrijblijvend een afspraak
2018-04-08T20:02:06+00:00

Geef een reactie