Succesvol groeien? Challengers in de lead!

Blog-IMPACT on the Job-Challengers in the lead
Veel veranderinitiatieven leveren niets op doordat ze top-down worden ingezet. Maak dus gebruik van de reeds aanwezige kracht in het team en zet je challengers in the lead! Wij ervaren het iedere keer opnieuw… wat je nodig hebt voor de gewenste groeiversnelling is 9 van de 10 keer al aanwezig in het team. Ieder team heeft een aantal koplopers die goede ideeën hebben over hoe zaken beter, slimmer, leuker, efficiënter kunnen om te groeien in bv. klantbeleving, nieuwe klanten, nieuwe business. Dit zijn vaak ook de mensen die een natuurlijke hang hebben naar het nieuwe, niet bang zijn voor verandering en beschikken over een bepaalde sociale handigheid om ook anderen te kunnen betrekken bij het werken aan een challenge. Wij noemen deze mensen de ‘challengers’. Zet ze in the lead en verbaas je over de energie en het resultaat!

Drie verschillende mindsets ten aanzien van verandering

Je hebt er bijna altijd mee te maken als je een challenge start binnen je bedrijf… de verschillende mindsets ten aanzien van verandering. Als eerste onderscheiden we de ‘Nu even niet’mindset. Deze mensen zijn van nature veranderingsgericht, maar even niet op dit moment. Dit kan legio redenen hebben. Denk aan een tijdelijk lastige privésituatie of een intensieve zakelijke situatie die veel energie vraagt. De tweede is de ‘Vertel me precies wat ik moet doen’-mindset. Deze mensen hebben een zekere mate van voorspelbaarheid en zekerheid nodig. Ze willen bij veranderingen precies weten wat er van ze gevraagd wordt. Tot slot heb je de ‘Hoera, een uitdaging!’-mindset. Dit zijn mensen die kansen zien, uitdagingen niet uit de weg gaan en het leuk vinden om nieuwe dingen te proberen.

Op wie kun je je het beste richten?

Initieel op de laatste groep. Maak gebruik van hun energie, creativiteit en sociale netwerk. Vraag ze om een challenge-team te vormen en als voorlopers, on-the-job, te gaan experimenteren. Laat ze hierbij voortbouwen op de kracht, de vaardigheden, de producten, de talenten en de energie die al aanwezig is. Dus niet eerst investeren in mindset- of trainingsprogramma’s, maar direct aan de slag met wat er al is. Al doende ontwikkelt men de beste inzichten die in later stadium kunnen worden overgedragen aan het hele team.

Wat levert het op?

De challengers zijn dus de koplopers, de smaakmakers die de groeiversnelling in 100 werkdagen in gang trekken en samen met de First Followers een positieve olievlek in je bedrijf realiseren. Heerlijk om mee te werken en ook ongelofelijk belangrijk omdat zij persoonlijk groeien. En het feit dat medewerkers gezien en gevraagd worden als challenger is heel belangrijk als waardering/erkenning van de talenten. Ze worden uitgedaagd! Ze gaan zelf aan de slag en met vallen en opstaan komen ze zelf verder. Successen worden gedeeld, de sfeer verbetert, men ziet en waardeert elkaars kwaliteiten, het teamgevoel groeit. Er ontstaat trots, plezier, energie en bevlogenheid en zorgt voor een sterkere binding in het team en met het bedrijf. Hoe fijn is dat, in een krapper wordende arbeidsmarkt? En last but not least er ontstaat groei in klanttevredenheid, productiviteit, omzet…..Groei van je business, dus. Nice!

Wat leren de challengers dan? Waarin verrassen ze zichzelf?

Hieronder een aantal quotes van de challengers zelf:
  • “Ik ben bewuster bezig met mijn zichtbaarheid binnen en buiten mijn afdeling. Ik heb er enthousiaste reacties op ontvangen en het heeft ook tot meer commerciële kruisbestuiving en nieuwe klanten geleid. Word ik écht blij van”.
  • “Ik heb mijn positieve voortrekkersrol laten zien. Ik merk dat ik dit geweldig vind om te doen. Ik zie dat dit ook door mijn collega’s gewaardeerd wordt en het ons team en bedrijf veel oplevert”.
  • “Ik ben me gaan richten op de collega’s die wél mee willen bewegen. Het idee dat iedereen mee móet doen heb ik losgelaten. Dit levert me tijdwinst en energie op om nog meer met mijn klanten bezig te zijn. De collega’s die actief meedoen vinden het bovendien leuk om van onze ervaringen te leren”.
  • “Ik ben trots dat ik de kartrekker van het team heb mogen zijn. Op deze manier heb ik mijn collega’s beter leren kennen en dat maakt ons sterker als team. Van individu naar teamplayer een rol die me op het lijf is geschreven.

Dus waar wacht je nog op?

Doelen realiseren is één ding, maar zorgen dat het versneld gebeurt én dat het gedragen wordt door de medewerkers, dat is de uitdaging. Wat zou het opleveren als dat zou lukken? Daag jezelf, je challengers en je team maar uit! Zie de animatie 100-Dagen Challenge.

Wie zijn de challengers in jouw team?

En hoe ga je ze een podium geven om te werken aan jullie eigen 100-dagen Challenge? Durf het eens ander te doen en sta verbaasd wat je met je team kunt realiseren?

Benieuwd wat we voor jouw team kunnen doen?

Maak vrijblijvend een afspraak
2018-09-12T19:17:40+00:00

Geef een reactie