Boek over bevlogenheid: Word een HELD!

Boek Word een HELD door Bas Kodden-IMPACT on the Job
Trots! IMPACT on the Job is gevraagd om het voorwoord voor de achtste druk van het boek ‘Word een HELD’, van Bas Kodden te schrijven! We vinden dit zo gaaf dat we het niet kunnen laten om hieronder het door ons geschreven voorwoord alvast met je te delen:
VOORWOORD ‘WORD EEN HELD’
Dagelijks ervaren we bij onszelf en de (leidinggevende) teams die we begeleiden dat bevlogenheid dé motor is voor groeiversnelling. Waarom is het zo belangrijk om aan meer bevlogenheid voor jezelf en je organisatie te werken en een Hoog-Energiek-Leidingnemende-Doener, een HELD – te worden?
Tevreden…. of bevlogen?
Eén van de meest opvallende verschillen tussen de tevreden medewerker en de bevlogen medewerkers is het verschil in gedrag tussen beiden. Dit verschil ontstaat door hoe men ‘in de wedstrijd’ zit.
De tevreden medewerker
Een tevreden medewerker is content met zijn werkomgeving, arbeidsvoorwaarden, werkdruk, collega’s, werkzaamheden. Hij zit daarbij, gevoelsmatig, op de top van de berg van wat in zijn situatie mogelijk is zonder (bewust en/of onbewust) al te veel moeite te hoeven doen om die positie te behouden. Qua gedrag zien we dan ook veelal een dagelijks werkschema dat op routine wordt afgewerkt waarbij de houding behoudend, afwachtend en soms zelfs defensief is. Logisch want als je al op de top van je berg zit… kun je gevoelsmatig alleen nog maar naar beneden. Herkenbaar?
De bevlogen medewerker
Hoe anders is dit bij een bevlogen medewerker! In tegenstelling tot de voorgaande groep ervaart deze medewerker niet dat hij op de top van de berg zit. Hij gelooft dat het beter, hoger, sneller, mooier kan en geniet van het klimmen, van de reis, het avontuur. Hij heeft de bergtop in het vizier en weet waarom hij daarheen wil. Hij werkt graag bij een bedrijf dat hem in staat stelt om samen met anderen dezelfde top te bereiken en draagt hier met plezier aan bij door datgene te doen waar hij goed in is en energie van krijgt. Hij geniet van het doen en kan hier volledig in opgaan (flow), hij is betrokken bij het bedrijf, collega’s en klanten. Hij is dagelijks bewust bezig met het doen wat nodig is om verder te komen (focus), is bovengemiddeld gericht op ontwikkeling en innovatie en is trots op behaalde (deel)resultaten. Zij trekken met plezier de kar….. Het zijn echte HELDEN. Hoe mooi is dat!
Doordat het verschil tussen beide groepen vooral zichtbaar is in het dagelijks gedrag (tevreden routinematige acties bij de tevreden medewerker, versus de glimmende ogen en doen wat écht nodig is bij de bevlogen medewerker) word ook steeds duidelijker welke groep de meeste impact heeft op het bereiken van doelen.
Dus …..werken aan meer bevlogenheid
Onderzoek laat ook zien dat de best scorende organisaties hoog scoren op bevlogen, betrokken en trotse medewerkers. Naast meer werkplezier en energie, zijn ze 17% productiever, realiseren ze 10% hogere klantloyaliteit, hebben 41% minder verzuim, 65% minder verloop van personeel, en zijn ze 21% winstgevender (bron Galllup 2016, Effectory 2017). Hoe mooi is dat?
Met dit boek van Bas Kodden heb je een krachtige tool in handen voor meer bevlogenheid voor jezelf en voor je organisatie. Natuurlijk wensen we je veel leesplezier toe en vooral het lef, de zelfreflectie en de daadkracht om er ook écht mee aan de slag te gaan. Kortom: Word een HELD!
Samen bouwen we aan meer bevlogenheid, betrokkenheid en trots in werkend Nederland!
Ronald Warmerdam en Paul van Heeringen,
Oprichters IMPACT on the Job, leiderschap- en teamcoaching
N.B. Het boek is te bestellen via managementboek.nl en bol.com. Als initiator van de Week van de Bevlogenheid mogen wij alle bezoekers van het event op 7 juni 2018 dit boek gratis aanbieden! Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Voor kaarten en meer informatie: www.weekvandebevlogenheid.nl.

Benieuwd wat we voor jouw team kunnen doen?

Maak vrijblijvend een afspraak
2018-05-29T13:48:45+00:00

Geef een reactie